Umowa o dzieło z przeniesieniem praw autorskich to dokument, który łączy dwa kluczowe elementy: zlecenie wykonania konkretnego dzieła oraz przeniesienie praw autorskich do stworzonego utworu na zamawiającego. Prawidłowo sporządzona umowa zabezpiecza interesy obu stron i precyzyjnie określa zakres przekazywanych praw.
W umowie tej należy dokładnie określić przedmiot umowy, czyli dzieło, które ma zostać wykonane. Precyzyjny opis dzieła jest fundamentem całej umowy – powinien zawierać wszystkie istotne cechy, parametry techniczne, format, a także termin wykonania i wysokość wynagrodzenia. Im bardziej szczegółowy opis, tym mniejsze ryzyko nieporozumień między stronami w przyszłości.
Kluczowym elementem jest część dotycząca przeniesienia praw autorskich. Należy jasno wskazać na jakich polach eksploatacji prawa te są przenoszone. Zgodnie z ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych, przeniesienie praw musi być wyraźne i nie może być domniemane. Warto pamiętać, że niewymienione w umowie pola eksploatacji pozostają przy twórcy, dlatego zamawiający powinien zadbać o wymienienie wszystkich pól, które są dla niego istotne.
Dobrze skonstruowana umowa powinna też zawierać postanowienia dotyczące odpowiedzialności za wady dzieła, kwestie poufności, a także procedury odbioru dzieła i ewentualnych poprawek. Umowa o dzieło z przeniesieniem praw autorskich podlega innym zasadom opodatkowania niż zwykła umowa o dzieło, co warto mieć na uwadze przy ustalaniu wynagrodzenia. Rozdzielenie w umowie wynagrodzenia za wykonanie dzieła od wynagrodzenia za przeniesienie praw autorskich może przynieść korzyści podatkowe, gdyż to drugie może korzystać z 50% kosztów uzyskania przychodu.
Warto również rozważyć dodanie do umowy klauzuli poufności, szczególnie gdy dzieło zawiera informacje wrażliwe dla zamawiającego. Określenie procedury wprowadzania poprawek, wraz z liczbą możliwych rewizji i terminami ich wykonania, pomoże uniknąć sytuacji, w której zamawiający wielokrotnie żąda wprowadzania zmian do dzieła.
Dla dodatkowego zabezpieczenia interesów stron, umowa może zawierać postanowienia dotyczące kar umownych za niedotrzymanie terminów czy nienależyte wykonanie dzieła. Takie zapisy motywują wykonawcę do terminowej i rzetelnej realizacji zobowiązań, a zamawiającemu dają narzędzie do dochodzenia odszkodowania w przypadku problemów z realizacją umowy.
UMOWA O DZIEŁO Z PRZENIESIENIEM PRAW AUTORSKICH
§ 1. PRZEDMIOT UMOWY
§ 2. TERMIN WYKONANIA
§ 3. WYNAGRODZENIE
§ 4. PRAWA AUTORSKIE
- w zakresie utrwalania i zwielokrotniania Dzieła – wytwarzanie egzemplarzy dowolną techniką;
- w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem;
- w zakresie rozpowszechniania Dzieła – publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie, nadawanie i reemitowanie, udostępnianie w internecie;
- wykorzystywanie Dzieła w całości lub części do celów promocyjnych i reklamy.
§ 5. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
………………………………………… ZAMAWIAJĄCY | ………………………………………… WYKONAWCA |
Jak prawidłowo wypełnić umowę o dzieło z przeniesieniem praw autorskich
Przygotowany wzór umowy o dzieło z przeniesieniem praw autorskich stanowi podstawowy schemat, który należy dostosować do konkretnej sytuacji. Właściwe wypełnienie wszystkich elementów umowy jest kluczowe dla jej skuteczności prawnej. Poniżej znajdują się wskazówki dotyczące najważniejszych elementów umowy.
Precyzyjne określenie przedmiotu umowy
W § 1 umowy należy bardzo dokładnie opisać przedmiot zamówienia. Im bardziej szczegółowy opis, tym mniejsze ryzyko późniejszych nieporozumień. Warto uwzględnić wszystkie parametry techniczne, format, objętość, a w przypadku dzieł cyfrowych – specyfikację techniczną, rozdzielczość, format plików itp. Dobrze przygotowany opis dzieła stanowi zabezpieczenie zarówno dla zamawiającego, jak i wykonawcy.
Pola eksploatacji
Lista pól eksploatacji zawarta w § 4 umowy może być modyfikowana w zależności od rodzaju dzieła i potrzeb zamawiającego. Należy pamiętać, że zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, umowa musi wyraźnie wymieniać pola eksploatacji, których dotyczy przeniesienie praw. Niewymienione pola pozostają przy twórcy. Zamawiający powinien dokładnie przemyśleć, w jaki sposób zamierza wykorzystywać dzieło, aby uwzględnić wszystkie niezbędne pola eksploatacji.
Wynagrodzenie za przeniesienie praw autorskich
Warto rozważyć wyodrębnienie w umowie części wynagrodzenia za samo wykonanie dzieła oraz części za przeniesienie praw autorskich. Ma to znaczenie podatkowe – wynagrodzenie za przeniesienie praw autorskich może korzystać z 50% kosztów uzyskania przychodu. Podział wynagrodzenia powinien być racjonalny i odzwierciedlać rzeczywistą wartość zarówno wykonania dzieła, jak i przekazanych praw.
Elementy dodatkowe, które warto uwzględnić
Klauzula poufności
W przypadku dzieł zawierających informacje wrażliwe dla zamawiającego, warto dodać klauzulę zobowiązującą wykonawcę do zachowania poufności. Może ona brzmieć: „Wykonawca zobowiązuje się do zachowania w tajemnicy wszelkich informacji uzyskanych w związku z wykonywaniem niniejszej umowy, zarówno w trakcie jej trwania, jak i po jej zakończeniu.” Klauzula poufności chroni zamawiającego przed nieuprawnionym ujawnieniem informacji biznesowych czy technologicznych.
Procedura wprowadzania poprawek
Dobrą praktyką jest określenie procedury wprowadzania ewentualnych poprawek do dzieła. Warto ustalić liczbę możliwych rewizji oraz terminy ich wykonania, aby uniknąć sytuacji, w której zamawiający wielokrotnie żąda wprowadzenia zmian. Przykładowa klauzula może brzmieć: „Zamawiający ma prawo do zgłoszenia maksymalnie dwóch rund poprawek w terminie 7 dni od otrzymania dzieła. Wykonawca zobowiązuje się wprowadzić poprawki w terminie 5 dni roboczych od ich otrzymania.”
Kary umowne
Umowa może zawierać postanowienia dotyczące kar umownych za niedotrzymanie terminów czy nienależyte wykonanie dzieła. Kary umowne stanowią dodatkowe zabezpieczenie dla zamawiającego i motywują wykonawcę do terminowej realizacji. Przykładowo: „W przypadku opóźnienia w wykonaniu Dzieła, Wykonawca zapłaci Zamawiającemu karę umowną w wysokości 0,5% wynagrodzenia za każdy dzień opóźnienia, nie więcej jednak niż 20% całkowitego wynagrodzenia.”