SEO i SEM. Czym są, czym się różnią i dlaczego warto je stosować?

SEO i SEM to dwa słowa, które słyszy się w każdej rozmowie na temat pozycjonowania marki lub produktu w Internecie. Ale czym one dokładnie są?
. SEO oznacza optymalizację pod kątem wyszukiwarek internetowych. Odnosi się to do sposobu, w jaki układasz swoje treści tak, aby pojawiały się w pierwszych wynikach wyszukiwarek. O zastosowaniu SEO pisze również strona mypagerank.pl
SEM to skrót od Search Engine Marketing. Odnosi się to do reklamy lub linków sponsorowanych, które mogą być wykonane w wyszukiwarkach.

Co to jest SEO?

Ta „optymalizacja” w wyszukiwarkach polega na zrozumieniu (i zastosowaniu), jakie są klucze, aby podczas wyświetlania wyników wyszukiwania Google uznało Twoją treść za jedną z najbardziej trafnych.
Niektóre z najważniejszych kwestii.
1. Szybkość ładowania strony (im szybciej tym lepiej).
2. Dobre doświadczenie nawigacyjne dla użytkownika.
3. Istotne i wartościowe treści (tak, aby użytkownik chciał pozostać na Twojej stronie jak najdłużej).
4. Użycie słów kluczowych (które pozwalają Google rozpoznać temat treści).

Co to jest SEM?

SEM, z drugiej strony, jest strategią marketingu w wyszukiwarkach, która odnosi się do bezpośredniej inwestycji pieniędzy. Są one znane jako „Google Ads”, oznaczone na stronie z wynikami etykietą „reklama”.
Te płatne reklamy są zakontraktowane na podstawie słów kluczowych, dla których chce się pojawić, jeśli potencjalny nabywca wykonuje wyszukiwanie w Google dla tych terminów.
Na przykład, jeśli mam sklep sportowy: kiedy ktoś wyszukuje „Nike trener sportowy”, jeśli pojawię się w pierwszych wynikach, jest bardzo prawdopodobne, że ta osoba wejdzie do mojego sklepu, aby szukać tych upragnionych trenerów. Następnie, umawiając się na te płatne reklamy, Google pokazuje treści, które zawarłeś w reklamie w pierwszych wynikach wyszukiwania.

Dlaczego ważne jest stosowanie strategii SEO i SEM?

Strategie SEO i SEM stały się dziś tak istotne (i dlatego tak często słyszymy o nich wzmianki), ponieważ pozycjonowanie na pierwsze miejsca w wyszukiwarkach stało się bardzo zaciętą walką. Dlaczego kluczowa jest obecność w pierwszych wynikach? Ponieważ istnieje niepodważalna prawda: liczba kliknięć, a tym samym wizyt w Twoim sklepie lub treści jest znacznie wyższa, jeśli jesteś na szczycie strony wyników wyszukiwania w Google.
Poza tym, spójrzmy prawdzie w oczy, nikt (lub prawie nikt) nie przebija się przez pierwszą stronę wyników w sposób naturalny. Jeśli więc nie pojawiasz się tam, to w zasadzie tak, jakbyś nie istniał.

Najważniejsze różnice pomiędzy strategiami SEO i SEM

Płatna taktyka reklamowa, SEM, może być rozwiązana w krótkim okresie w szybszy sposób. Reklamy są tworzone przy użyciu słów kluczowych istotnych dla Twojej firmy, a kilka kliknięć później, Twoje treści pojawiają się w wynikach wyszukiwania. W tym przypadku chodzi o koszty. Będziesz musiał zainwestować określoną kwotę pieniędzy z góry, aby zapłacić za te reklamy.
Koszt ten będzie zależał od słów kluczowych, które musisz wybrać, aby reklamować swój produkt lub markę. Im bardziej poszukiwane są te słowa, tym większa będzie konkurencja i tym większe inwestycje będą potrzebne.
Z drugiej strony, taktyki SEO są bardziej długoterminowe, ponieważ wymagają więcej czasu, aby były skuteczne. Dzieje się tak dlatego, że działają one w sposób bardziej organiczny lub naturalny. Czyli buduje się treści w najlepszy możliwy sposób (zarówno dla odbiorców, jak i dla Google, które je rozpoznaje) i z czasem, gdy słynna wyszukiwarka uzna je za wartościowe, zaczyna je pokazywać w większej ilości.

SEO i SEM: Jak i od czego zacząć?

Należy mieć świadomość znaczenia tego typu strategii dla Twojego planu marketingu cyfrowego, a także o różnicach pomiędzy SEO i SEM. Następnym krokiem jest analiza, jak i gdzie zacząć optymalizację pod kątem wyszukiwarek. Oto kilka rekomendacji.
1. Zdefiniuj swoje główne cele.
Co chcesz osiągnąć: Natychmiastową sprzedaż? Ruch organiczny do Twojego sklepu? Pozyskanie subskrybentów do Twojego newslettera?
2. Ustal swoje warunki.
Jakim budżetem dysponujesz? Czy masz jakieś wymagania czasowe?
3. Określ, jaki rodzaj treści chcesz rozpowszechniać.
Potrzebujesz wypromować konkretny produkt? Chcesz wypromować blog swojej marki?
W oparciu o te odpowiedzi, nadszedł czas na ustalenie priorytetów. W zależności od tego, co chcesz osiągnąć, znajdziesz właściwą odpowiedź w strategii SEM, SEO lub kombinacji obu.

Kilka praktycznych wskazówek na temat SEO i SEM.

SEO i SEM to dziedziny, które wymagają poświęcenia. Ale kiedy zrozumiesz, jak one działają i jakie strategiczne znaczenie mają w rozpowszechnianiu Twojego sklepu internetowego lub treści marki, nie ma już odwrotu. Dlatego warto zastosować kilka wskazówek, o których należałoby pamiętać, gdy zaczynasz planować kampanie SEO i SEM.
1. Twoim priorytetem musi być doświadczenie użytkownika: dostarczanie najbardziej wartościowych informacji dla odbiorców jest tym, co doprowadzi Cię do sukcesu. Widząc, że osoby, które klikają w Twój link, pozostają na nim przez dłuższy czas, Google „nagrodzi” Cię wyższymi pozycjami w wynikach.
2. Z drugiej strony, zyskasz lojalnego użytkownika (czy to kupującego w Twoim sklepie, czy też czytelnika Twojego bloga), który z dużym prawdopodobieństwem odwiedzi Cię ponownie.
3. Nie próbuj oszukać Google. Słynna wyszukiwarka ma bardzo złożony algorytm, który wybiera najbardziej odpowiednie wyniki do wyświetlenia dla danego wyszukiwania. Jeśli spróbujesz go oszukać (np. generując treści tylko dla algorytmu, a nie dla dobra użytkowników), w końcu się zorientuje i ukarze Cię.
4. Mierz wszystko, co się da. Bardzo ważne jest, aby mierzyć rezultaty każdej strategii, którą zdecydujesz się realizować. W ten sposób będziesz w stanie ocenić, jak się sprawdził i czy rzeczywiście warto w niego zainwestować.

Mam nadzieję, że te informacje pomogły Ci wejść w magiczny świat optymalizacji pod kątem wyszukiwarek. Nie pozwól, aby Cię to przeraziło, ponieważ gdy zaczniesz pracować nad strategiami SEO i SEM, rezultaty są niesamowite.