Posiadanie firmy w Norwegii daje ogromne możliwości rozwoju i osiągania wysokich zarobków w wielu branżach. Z założeniem i prowadzeniem własnej działalności w tym kraju wiążą się jednak również pewne wymagania i obowiązki. Dotyczy to kwestii związanych zarówno z opłacaniem podatków, jak i poprawnym dokumentowaniem wszystkich realizowanych kontraktów.
Rejestracja firmy w Norwegii
Aby rozpocząć działalność gospodarczą w Norwegii, należy przede wszystkim zarejestrować ją w Enhetsregisteret – Centralnym Rejestrze Koordynacyjnym dla Podmiotów Prawnych. Do urzędu można udać się osobiście, bądź też złożyć wniosek przez internet. Po rejestracji przedsiębiorca otrzymuje numer organizacyjny, który widnieje na dokumentach firmowych. Należy również założyć konto bankowe dla firmy, niezbędne do wykonywania transakcji z kontrahentami, urzędem skarbowym czy bankami. Działalność trzeba ponadto zarejestrować w odpowiednim rejestrze, właściwym dla charakteru prowadzonego podmiotu. Jeżeli firma zajmuje się handlem i zatrudnia powyżej pięciu pracowników, należy ją zgłosić do Foretaksregisteret. Wymóg ten dotyczy również spółek AS. Do rejestru VAT Merverdiavgiftsregisteret trzeba wpisać firmę, która osiągnie przychody ponad 50 000 NOK w ciągu następnych 12 miesięcy. Obecność w rejestrze pracodawców Aa-registeret jest natomiast wymagana od właścicieli firm, którzy zatrudniając minimum jedną osobę.
Obowiązki przedsiębiorcy w Norwegii
Każda polska firma w Norwegii jest zobowiązana do spełniania pewnych obowiązków. Przedsiębiorcy muszą przede wszystkim terminowo opłacać wszystkie podatki. Z prowadzeniem księgowości wiążę się konieczność dobrej znajomości norweskich przepisów, dlatego warto skorzystać z profesjonalnej pomocy w tym zakresie i uniknąć błędów przy rozliczeniach z urzędem skarbowym. Usługi w tym zakresie oferuje firma Polish Connection, która zapewnia wsparcie podmiotom na różnych etapach prowadzenia działalności. Przedsiębiorcy muszą również pamiętać o skrupulatnym prowadzeniu firmowej dokumentacji, a także dbaniu o bezpieczeństwo pracowników. Nie bez znaczenia pozostaje pozyskiwanie wymaganych zezwoleń czy zaświadczeń, zależnie od wymagań i specyfiki branży prowadzonej działalności.
Rozliczanie podatków w Norwegii
Właściciele firm mają w Norwegii obowiązek płacenia podatku dochodowego forskuddsskatt, a także VAT w przypadku zarejestrowania przedsiębiorcy jako jego płatnika. Norewskie podatki dla pracodawców arbeidsgiveravgift opłacają natomiast podmioty, które zatrudniają pracowników. Wyróżnić można ponadto forskuddstrekk, czyli podatek dochodowy pracownika. Do najbardziej opłacalnych form prowadzenia firmy w Norwegii należy enkeltpersonforetak, czyli jednoosobowa działalność gospodarcza. W jej przypadku podatek dochodowy wynosi 22%, a wysokość składki na ubezpieczenie społeczne 11,4% uzyskanych dochodów. Ten ostatni jest obliczany w oparciu o dochód osiągany w ciągu roku oraz opłacany w czterech ratach. Z uwagi na specyfikę sposobu odprowadzania należności do urzędu skarbowego, rozliczanie podatkowe w Norwegii nie zawsze jest łatwe. Wielu przedsiębiorców decyduje się wówczas na wsparcie ze strony zewnętrznego biura księgowego. Obsługa firm w Norwegii pod tym kątem sprawia, że osoby prowadzące działalność lepiej skoncentrować się na rozwijaniu swojego biznesu.
Inne wymagania dla firm w Norwegii
Jeżeli właściciel firmy w Norwegii zatrudnia pracowników, zobowiązany jest do organizacji szkoleń HMS – czyli odpowiednika polskich szkoleń BHP dla personelu. W przypadku prowadzenia działalności w branży budowlanej lub sprzątającej, przedsiębiorca musi też wyrobić zatrudnionym osobom odpowiednie identyfikatory wydane przez Oberthur Technologies. Osobną kwestią pozostaje sama realizacja kontraktów w Norwegii. Przedsiębiorca powinien mieć świadomość, pod jakie ustawodawstwo podlega. W wielu przypadkach opłacalnym rozwiązaniem jest prowadzenie w Norwegii jedynie oddziału polskiej firmy. Nie bez znaczenia pozostaje odpowiednia wycena każdego kontraktu, w czym również pomóc mogą doświadczeni specjaliści.