15 wskaźników content marketingu, które należy śledzić

KPI (ang. key performance indicators), czyli kluczowe wskaźniki efektywności, to mierzalne wartości, które pokazują, jak skuteczne są działania podejmowane w ramach realizacji danego celu. W content marketingu jest wiele współczynników, które umożliwiają mierzenie efektywności kampanii. W poniższym artykule przedstawiamy główne z nich!

Wskaźniki content marketingowe – jak mierzyć skuteczność działań?

Poniższa lista przedstawia najważniejsze, choć oczywiście niejedyne wyznaczniki efektywności działań content marketingowych.

1. Ruch organiczny

Ruch organiczny to jeden z podstawowych wskaźników wykorzystywanych w content marketingu. Tzw. organic traffic wskazuje, jaki jest szacowany organiczny ruch strony internetowej na podstawie fraz kluczowych.

2. Unikalne wizyty

Ilość unikalnych wizyt (ang. unique visits) to wskaźnik określający, do ilu nowych osób udało nam się dotrzeć na przestrzeni danego okresu. Przy wyliczeniach brane są pod uwagę wejścia z indywidualnego adresu IP..

3. Czas spędzony na stronie

Liczba odwiedzających to nie wszystko. Kolejnym wskaźnikiem, który należy śledzić przy działaniach content marketingowych, jest czas spędzony przez użytkowników na naszej stronie.

Im więcej czasu przeciętny użytkownik poświęca na przeglądanie strony, tym większa szansa, że znalazł satysfakcjonujące źródło informacji lub produkt, której szukał.

4. Współczynnik odrzuceń

Z czasem spędzonym na stronie bezpośrednio związany jest kolejny z ważnych wskaźników – tak zwany współczynnik odrzuceń (ang. bounce rate). Oznacza się nim gości, którzy po wejściu na naszą stronę bardzo szybko ją opuścili. Wysoki współczynnik odrzuceń wskazuje na obecność błędów, które zniechęcają użytkowników do dalszego przeglądania witryny.

5. Liczba wyświetlanych podstron

Ważne jest nie tylko to, jak długo użytkownicy pozostają na danej stronie, ale również to, jak wiele podstron odwiedzają w ramach wizyty. Analizując liczbę wyświetlanych witryn możemy dowiedzieć się, które treści są najbardziej przydatne dla odwiedzających.

6. Liczba komentarzy

Kolejnym elementem wymagającym analizy w kontekście popularności strony jest liczba pozostawionych na niej komentarzy, świadcząca o zaangażowaniu odbiorców.

7. Liczba udostępnień

Liczba udostępnień, podobnie jak liczba komentarzy, wskazuje, że dane treści wzbudziły zainteresowanie odbiorców. Duża liczba udostępnień pozwala dodatkowo na zwiększenie zasięgów i dotarcie do nowych osób.

8. Pobrania

Jeśli na naszej stronie znajdują się materiały do pobrania, to możemy zaobserwować również, jak często użytkownicy z nich korzystają. Im dzieje się tak częściej, tym lepiej świadczy to o tym, że stanowią one dla nich źródło przydatnych i wartościowych informacji.

9. Liczba powracających użytkowników

Wskaźniki retencji pokazują, czy odbiorcy powracają do udostępnionych treści. Rosnąca liczba powracających czytelników jest znakiem, że dane treści są dla nich interesujące i angażujące.

10. Linki przychodzące

Kolejnym miernikiem naszych działań content marketingowych może być liczba linków przychodzących (tzw. backlinki) – odnośników w sieci, które prowadzą do danej strony internetowej. Linki te są jednym z najważniejszych czynników wpływających na pozycje linkowanej strony w wynikach wyszukiwarki.

11. Widoczność w wyszukiwarce

W kampaniach SEO content marketingowych istotną rolę odgrywa jeszcze jeden wskaźnik – widoczność strony w wyszukiwarce. Analizuje się tu pozycje w wynikach wyszukiwania, które

zajmują treści pod wybrane frazy kluczowe.

12. Leady

Wskaźników leadów to nic innego jak stosunek ruchu do potencjalnych klientów, kupujących nasz produkt lub usługę. W praktyce mierzy się na podstawie tego, ilu z odwiedzających zamieniło się w klientów.

13. Koszt potencjalnego klienta

Kolejnym wskaźnikiem wartym śledzenia jest koszt potencjalnego klienta. Aby go określić, należy podzielać koszt kampanii przez całkowitą liczbę potencjalnych klientów, które pomogła ona wygenerować.

14. Subskrypcje

Newsletter jest jednym z powszechnie stosowanych sposobów komunikacji z potencjalnymi i obecnymi klientami. Analizując zaangażowanie i świadomość marki należy skupić się na takich danych, jak liczba zapisów do newslettera.

15. Prędkość wczytywania strony

Nie bez znaczenia są również wskaźniki dotyczące szybkości i wydajności strony. Kluczowym z nich jest wskaźnik LCP (ang. Largest Contentful Paint) określający, jaki czas potrzebuje przeglądarka, aby załadować największy element na stronie. Pożądana wartość tego wskaźnika wynosi do 2,5 sekundy.

Kluczowe wskaźniki efektywności – dlaczego warto je mierzyć?

Wskaźników efektywność jest znacznie więcej – to, z których zdecydujemy się skorzystać,

zależy przede wszystkim od celów i charakteru naszej kampanii oraz preferowanego kanału komunikacji z odbiorcami. Aby strategia content marketingowa była skuteczne, konieczna jest jej systematyczna analiza. Dzięki niej zyskamy cenną wiedzę, które z naszych działań są nieefektywne, a które przynoszą pożądany skutek.